marți, 12 iulie 2016

Recenzie Îmblanzitorul apelor de A. R. Deleanu

Îmblânzitorul apelor (Casa de Pariuri Literare, 2012 / Herg Benet, 2014) este povestea ultimelor săptămâni ale unei familii captive într-o casă luată de apele unui potop global – un roman existențialist despre începuturi și sfârșituri, iubire și moarte, om și ce poate fi dincolo de el. Premiul Tiuk 2013 pentru debut / Nominalizat la premiul pentru roman de debut la Chambery, Franța, 2013 / Nominalizat la premiul Vladimir Colin 2014.
Îmblânzitorul apelor este un excelent microroman poetic despre simulacrele vinovăţiei şi ale singurătăţii. Un poem apocaliptic.
 - Marius Miheț, România literară, 2012
E o carte absolut atipică pentru literatura actuală, și nu numai, din România; asta e un risc, dar poate fi și un mare atu. Cartea, în ansamblul ei, după lectură, îți lasă un sentiment de apăsare, ceea ce demonstrează că atinge zone foarte profunde pe care le face să vibreze; asta e mult, asta e enorm.
 - Nora Iuga
Inventiv, atent la stil, pasionat de povestea bine articulată, cu tâlc, având știința complicată a dozării misterului, A.R. Deleanu este, fără putință de tăgadă, unul dintre cei mai interesanți tineri scriitori care au apărut în ultimii ani.
 - Mircea Pricăjan
Cred că tânărul A.R. Deleanu este cea mai mare surpriză din ultima vreme, despre el neștiindu-se aproape nimic în lumea literară până la acest volum. Îmblânzitorul apelor este o poveste existențială în care încap și iubirea, și familia, o carte foarte bine scrisă care te pune serios pe gânduri. Pentru A.R. Deleanu, scrisul este ca respirația, iar literatura este viața.
 - Mihail Vakulovski
Îmblânzitorul apelor este o nouă apocalipsă, este o veche tragedie, este o altă – și, deci, unică – poveste de dragoste.
 - Cătălin Badea-Gheracostea, Observator Cultural, 2012
  Plină de mister, vorbe întortocheate și o minte în care domnește haosul, cam așa aș putea să descriu această carte. Ca de obicei, nu m-am sinchisit să citesc descrierea cărții și bine am făcut.

Ciudată, atât în ceea ce privește povestea, evenimentele, dar și scriitura investită în gândurile personajului principal aduc o alură de horror, dar nu horror-ul care dorește numa să îți tragă o sperietură, ci să îți inducă frica în oase, în așa fel încât să îl simți mulți ani de acum înainte. Această carte nu e scrisă pentru a fi dată uitării în momentul în care ai terminat-o și ai pus-o jos, pentru a trece la următoarea. E redactată pentru a ați oferi o poveste în altă poveste dintr-un manuscris, încât sparge limitele propuse, fără ați da seama care este realul și care e ficțiunea, iar psihologismul din spatele cuvintelor te vor bântui multă vreme de acum încolo, Pentru că mintea vrea ceva concret și de înțeles, iar cartea asta nu îți oferă așa ceva. Ea nu vrea să fie înțeleasă și nu o să-ți ofere răspunsuri la întrebări pe parcursul ei, ea vrea să fie trăită la maximă intensitate, deoarece răspunsurile trec, dar sentimentele rămân pentru totdeauna.

Protagonistul este un scriitor ambițios provenind dintr-o familie destul de dereglată, care vrea să dea lovitura cu romanul său despre o casă plutitoare luată de ape pentru a se putea muta împreună cu iubita sa din casa părintească. Aici, avem prezentate și prerogativele în ceea ce privesc romanele, și anume ceea ce se vinde și ceea ce nu. Respins de mai multe edituri, scriitorul din lumea prezentă, în care avem parte de niște ploi torențiale care nu se mai opresc, parcă se transpune în lumea creată de el, încât nu știi dacă în roman este prezentat manuscrisul sau lumea reală în care acestea trăiește, deoarece evenimentele și acțiunile parcă stau sub semnul irealului. Iar asta dă frumusețea romanului: incertitudinea. Parcă ai parcurge, în același timp, două romane în unul în cele 164 de pagini ale sale.
Recomand acest „dublu” roman tuturor care doriți să explorați niște fețe urâte ale societății și exploatarea condiției umane care își arată adevărata față urâtă în momentele de criză și totodată explorarea unei lumi care îți oferă doar întrebări și nu ești sigur că vrei să cauți răspunsurile, sau mai bine zis, îți arată că de fapt, nu le ai și niciodată nu o sa le deții.
Cartea are 164 de pagini, copertă paperback și poate fi comandată de pe site-ul Editurii Herg Benet. Acestă carte face parte din colaborarea blogului cu editura, mulțumind din suflet celor de la Herg Benet pentru că au ales blogul nostru și ne-au trimis această minunăție de carte. :)

„Scriitorul e singurul om a cărui vocație e minciuna. Și invenția.”
„De pe pat el o privea cum se machia și se gândea că femeia face artă și atelierul ei e corpul.”
„Apa nu păstrează amintiri, ea te spală. Le șterge și te duce undeva.”