luni, 10 octombrie 2016

Recenzie Zbor întrerupt și Dincolo de cer de Lebădă Monica

"Zbor întrerupt" începe cu şi ca o poveste. Preţ de câteva zeci de pagini asistăm la spectacolul unei micro-lumi juvenile. Nicole, o veritabilă "G.I.Jane", este din multe puncte de vedere adolescentul tipic - părinţi respectabili dar care nu o înţeleg decât parţial, un cerc de "nebuni frumoşi" şi inevitabile momente de plictis şi neatenţie la ore. Atmosfera adolescentină a romanului nu este tulburată, în această fază, decât de vise în care se aud motoarele unor avioane. Atipicitatea Nicolei şi a prietenilor ei este dată tocmai de intenţiile, din ce în ce mai concrete, de a apuca manşa unui avion. În locul unor spinoase cine în familie cu "alesul" sau "aleasa", Nicole şi compania au de înfruntat emoţiile pe care reacţiile părinţilor - total nepregătiţi de "zbor" - li le oferă din plin.

Nu prea îți inspiră „încredere” în prima fază când vezi această carte; poate pentru că e scrisă de un autor român și ai fost dezamăgit în ceea ce privește scriitura lor, sau pentru că nu ai mai auzit de cărțile astea în viața ta, iar descrierea pompoasă de pe spatele lor nu te-au ajutat de nici un fel. Cred că se aplică prima variantă. Dar cartea asta de surprinde: de la coperți, care sunt absolut geniale prin simplitatea lor și se potrivesc extraordinar de bine cu acțiunea lor, pana la tiparul lor, care este unul atât de ușor și flexibil până la filele paginilor care îți conferă un aer de prospețime și te îmbată cu puritatea mirosurilor.
Nu prea a existat un „program” de promovarea a acestei trilogii(da, vor fi trei cărți guys) și mare nedreptate i s-a adus ei prin această neglijență. Pentru că am fost mai mult decât surprinsă sa vad conținutul atât de magnific și plin de splendoare a acestei povești. După cum știți (asta dacă ați mai citit recenziile mele, Deea here) nu prea sunt o fană a seriilor sau trilogiilor în general, pentru că am fost dezamăgită prea mult de aceasta, unele fiind continuate numai din lipsă de faimă și de teama de a explora ceva nou, care, e posibil, să nu aibă același succes ca precedentul. Însă aceasta trilogie... WOW. Te poartă pe o lume a necunoscutului, pe care nu ai mai întâlnit-o niciunde (mai rar așa ceva) și nu cred că te lasă sentimentul ăsta nici în ultimul volum al seriei. Acțiunea asta a fost bine gândită. Că a pornit dintr-o plăcere, dintr-un vis sau o scânteie, ea a fost menită a fi scrisă în trei cărți distincte, care, în același timp să fie conectate atât de strâns prin întrebările trecutului și totodată prin curiozitatea cititorului care nu mai poate lăsa din mâna cartea până nu devorează și ultimul cuvânt.
Cel mai mult ce cuprinde aceste două cărți e faptul că nu poți ghici din primele pagini încotro te va purta acțiunea. Ca și cititor, adorăm necunoscutul și momentul în care ni se oferă șansa de a face pe detectivii. Și mai ales când cartea ne provoacă, ne încearcă toate simțurile posibile. Rar întâlnești așa ceva, iar când o faci, trebuie neapărat să o preţuieşti.
Povestea este una pe care sunt sigură, nu aţi mai întâlnit-o până acum și nici nu cred că o s-o mai faceți vreodată. Vă va rămâne întipărită în minte și în suflet pentru tot restul vieții. Plină de aventură, în plină adolescență și în încercarea de a descoperi viitorul, aceasta oferă o palmă atât personajului principal, cât și cititorului din care cu greu te mai poți ridica de la pământ. Și la fel ca și viața, cartea nu oferă răspunsurile la toate întrebările care pompează în jurul tău în ceea ce o privește.
Pentru mine Zbor întrerupt reprezintă un tunel. Un tunel plin de întunecimea durerii, în care nu poți să vezi lumina; și și dacă o vezi, nu îți permiți să o atingi crezând că nu o meriți. Dar vrei nu vrei, ieși din tunel și dai de pădurea care o reprezintă Dincolo de cer. Ce am apreciat foarte tare la cele doua cărți e faptul că povestea nu coincide una cu alta. În Dincolo de cer avem un alt personaj cu propria sa gândire care te transportă într.o altă lume, însă, în care, întunericul din Zbor întrerupt își face simțită prezența. Chiar dacă are o schimbare de perspectivă, îmi place enorm că nu are și o ruptură a poveștii și acţiuni în sine. Ceea ce nu prea mai întâlnim în ziua de azi atât atât la scriitori români, cât și cei din afară; foarte rar.
Nu știm ce ne va rezerva ultimul volum al acestei trilogii, ci doar ca are o coperta splendidă și cu puțin noroc vom vedea lumina de la capătul tunelului. :)

Cartea Zbor întrerupt are 321 de pagini și Dincolo de cer are 218  de pagini, tipul copertei paperback și a
„David a fost cerul meu pentru atâția ani. El a fost centrul meu de greutate care mă trăgea înapoi pe pământ când zburam prea aproape de soare, și tot el m-a aruncat în haos când a dispărut din viața mea lăsându-mă să mă zbat într-o lume nedefinită, între cer și pământ.”Ambele volume poti fi comandate de pe site-ul Editurii BiblioPhil sau de pe adresa de email a editurii: office@scream.ro

„Ce simt pentru tine depășește orice sentiment pe care l-am avut vreodată pentru cineva!”

„David a fost cerul meu pentru atâția ani. El a fost centrul meu de greutate care mă trăgea înapoi pe pământ când zburam prea aproape de soare, și tot el m-a aruncat în haos când a dispărut din viața mea lăsându-mă să mă zbat într-o lume nedefinită, între cer și pământ.”