marți, 24 februarie 2015

Recenzie Straniul caz al doctorului Jekyll si a domnului Hyde de Robert Louis Stevenson

Nuvela apare sub egida Editurii Minerva intr-o noua traducere, realizata de Carmen Chirculescu. Considerat maestru al literaturii engleze clasice, R. L. Stevenson este si astazi, dupa mai bine de un secol, unul dintre cei mai cititi scriitori, datorita elegantei stilului. Naratiunile sale ne propun actiuni pline de suspans, aventuri exotice, personaje mistuite de pasiuni incendiare.

Doream de ceva vreme sa citesc o carte de acest autor. Si asta pentru ca am citit o carte bazata pe viata sa. M-a intrigat mult viata lui si felul in care si-a trait-o, si am vrut sa vad cat de mult i-a influentat viata opera sa si felul in care a scris.

Inainte sa cititi cartea trebuie sa stiti ca acesta e scris in anul 1887. Asa ca pentru aceea vreme, acest tip de lectura si opera era ceva nou si intrigant sau respins total.

Mie una mi-a placut mult cartea si modul in care aceasta confrunta comportamentul omului. Din pacate acest tip de subiect nu s-a schimbat si nu cred ca se va schimba niciodata. Din contra, comportamentul evolueaza, tinteste sper idealuri mai mari, iar asta cateodata intr-un mod benefic sau unul malefic. Din perspectiva mea si cred ca a tuturor, fiecare om se confrunta ca 2 euri inlauntrul sau. Iar acesta carte exploateaza aceasta interferenta si conconrdanta. Partea ta malefica si partea ta benefica. Raportul pozitiv dintre cele doua. Cand iti este permis sa fii malefic si cand iti este permis sa fii benefic, pentru tine si cei din jur. Sa exploatezi aceea limita si sa te ti de ea.
Si totodata, ce se intampla cand aceea limita este incalcata, iar tu nu mai poti sa controlezi transformarea intre cele doua. Cum reusesti sa devii cel care voiai sa fii?

Nuu e o poveste noua, nu e o poveste care iti aduce ceva nou, insa iti intareste constiinta si regulile. Plus, ti le aduce intr-o maniera a suprarealului, ceea ce face lectura mai usora si mai placuta pentru cititor. Asa ca, daca va intriga acest tip de subiect si de asemenea doriti sa cititi cat mai multi clasici, incepeti cu Robert Louis Stevenson.

Cartea are 157 de pagini, coperta paperback si o puteti comanda de pe site-ul Editurii Minerva.

„Ma gandesc uneori ca, daca am sti totul, am fi mai bucurosi sa plecam.”

„Nu, domnule, eu am o regula personala: cu cat am impresia ca nu-i lucru curat, cu atat intreb mai putin.”

„N-as fi crezut ca lumea aceasta sa poata cuprinde suferinte si spaime atat de istovitoare.”

„Una este sa-ti strivesti curiozitatea, alta este s-o domini.”

„Ai sa fii intelept? Ai sa te lasi sfatuit? Ai sa ma lasi sa iau acest pahar in mana si sa plec din acsa asta fara alte explicatii? Sau lacomia curiozitatii a pus stapanire pe tine? Gandeste-te inainte de a raspunde, caci va fi cum hotarasti. Dupa cum hotarasti, vei ramane precum erai, nici mai bogat, nici mai intelept, afara doar daca sentimentul de a fi ajutat un om deznadajduit de moarte ar putea fi socotit un fel de inavutire a sufletului. Sau, de vei prefera sa alegi altminteri, ti se vor deschide un nou tinut al cunoasterii si noi cai spre faima si putere – aici, in aceasta camera si in clipa urmatoare; si vei privi un miracol in stare sa zdruncine si necredinta Satanei.”

„…omul nu-i cu adevarat o singura fiinta, ci este, de fapt, alcatuit din doua fiinte.”

„Am traversat curtea, unde constelatiile, as fi putut crede, isi coborau privirile cu uimire asupra-mi – prima creatura de acest fel pe care o descoperea vigilenta lor in veci neadormita;”

„Asa cum binele stralucea pe chipul unuia, raul era scris mare si lamurit pe fata celuilalt.”