marți, 30 decembrie 2014

Recenzie Printre Tonuri Cenusi de Ruta Sepetys


Lituania, iunie 1941: Lina, o adolescenta de cincisprezece ani, fiica de rector universitar, se pregateste sa urmeze din toamna cursurile Scolii de Arte din Vilnius, si asteapta cu nerabdare vacanta de vara de dinainte. Dar, intr-o noapte, bubuituri amenintatoare se aud la usa, iar din acel moment viata ei si a familiei ei se schimba pentru totdeauna. Politia secreta sovietica, NKVD, ii aresteaza pe Lina, pe mama ei si pe fratele ei mai mic. Cei trei sunt evacuati din caminul lor si tarati in vagoane de transportat vite, descoperind curand ce destinatie au: Siberia. Despartita de tata, Lina incearca sa strecoare indicii in desenele ei, pe care le trimite in secret, din mana in mana, sperand sa ajunga in lagarul unde este el incarcerat. 
In aceasta miscatoare si tragica poveste, Lina se lupta cu disperare pentru viata ei si a celor apropiati, cu singura arma de care dispune: iubirea. Dar oare iubirea este de ajuns ca s-o tina in viata?


My opinion:


Desi am inceput cartea asta la recomandarea cuiva, care adora astfel de carti la fel ca mine, dupa primele 30 de pagini nu mi-a placut deloc. Insa, dupa ce am patruns mai mult in actiunea, am adorat-o pur si simplu. Nu credeam ca, la inceputul carti, o s-o iubesc asa de tare si ca o sa ma struncine in asemenea hal.

Ador astfel de carti, care spun o mica particica din istorie si o imbina cu fictiunea. Si mai ales despre o istorie de care eu nu prea stiam asa de multe. Lituania. Niciodata nu m-am gandit la tara asta. Nu consider nimic exotic la ea sau plina de istorie asa ca nu mi-a atras atentia.

Ei, dar tara asta e mai plina de istorie decat altele. Nu am fost o fana a ei, dar cu siguranta dupa acesta carte am devenit una.
Imi place modul povesti si cum decurge acesta, mai ales ca nu trece de la un personaj la altul, ci ramane focalizat pe cel de la inceput. Ador ca mi-a satisfacut acea sete pe care o am in privinta personajelor, sa tiu totul despre ele, dar in acelasi timp sa nu stiu. Cred ca aceste carti sunt perfecte pentru orice cititor, mai curios sau mai putin curios.

Modul autoarei de a scrie acasta carte e absolut magnific. E ca si cum ti s-ar adresa tie, cititorului. Iti aduce o mica particica din istoria frumoasa si plina de nefericiri, devotament, rautate si cruzime. Iar prin toate acesta o sa descoperi minunata gandire a lituanianului. Ca e necesar sa intorci si celalalt obraz pentru a putea trai. Ceea ce eu, daca traiam in acele zile, cu temperemanetul meu, muream in secunda 2.

Oricum, cartea asta chiar de invata ceva, atat despre omenire, cat si despre istorie. Si ma bucur ca exista o carte care sa aduca la suprafata rautatea de care au dat dovada unii.

Merita cumparata, citita si recitita de 100 de ori. Credeti-ma nu o sa va mai saturati de ea. Si nu uitati, raspandi-ti cele citite. Lumea are dreptul sa stie. TREBUIE SA STIE!

P.S. In curand apare si filmul. Sneak Peak:




Cartea are 311 pagini, coperata paperback si o puteti comanda de pe site-ul editurii Epica.

Favorite quotes:

„Ceea ce vreau sa spun e ca avem de-a face cu doi diavoli care vor deopotriva sa conduca iadul.”

„Nu. Sa nu-ti fie teama. Sa nu le cedezi nimic. Nici macar spaima ta.”

„Din corpul meu putrezit vor rasari flori, iar eu sunt in ele si aceasta e eternitatea.”

„O fapta rea nu ne da dreptul de a face rau, la randul nostru. Stii asta.”

„E greu sa nori, sau era mai greu sa fii un supravietuitor?”

„Sotul meu, Andrius, spune ca raul va domni pana cand oamenii buni, fie barbati, fie femei, vor considera ca trebuie sa actioneze.”

„Aceste trei natiuni mititele  ne-au invatat ca dragostea este cea mai puternica arma. Fie ca e dragoste pentru un prieten, dragoste de tara, dragoste de Dumnezeu sau chiar dragostea fata de dusman – dragostea ne dezvaluie  cu adevarat natura miraculoasa a spiritului uman.”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu