sâmbătă, 13 iulie 2013

Recenzie Marele Gatsby

Marele Gatsby de  Francis Scott Fitzgerald

Nick Carraway, un tinar fascinat de visul american, proaspat venit la New York si doritor de succes, impartaseste povestea transformarii lui James Gatz in Jay Gatsby.
 Pe fundalul unei Americi prospere dar haotice, Gatz, minat de mirajul iubirii fata de Daisy Buchanan, isi schimba viata, devenind din student la Oxford gangster, traficant de alcool si apoi milionar. Iubirea sa pentru Daisy nu se implineste insa; ramine povestea donquijotesca a Marelui Gatsby, desfasurata odata cu un iluzoriu, nesfirsit American dream.

„Romanul lui Fitzgerald ilustreaza un episod anume din spectacolul civilizatiei americane si o face cu ironie, cu patos si cu farmec. Marele Gatsby este povestea captivanta si stralucitoare a epocii jazzului.” (The New York Times Books of the Century)

„Din punctul meu de vedere, Marele Gatsby este primul pas inainte pe care l-a facut proza americana dupa romanele lui Henry James.” (T.S. Eliot)

Am cartea asta de vreo 8 ani.Si nu glumesc.Mama lucrand ca vanzatoare si fiind si ea pasionata de carti(ok,nu ca mine,dar nha:))) a primit cartea cand o cumparat pentru tata un vin Murfatlar.Bineinteles ca nici macar nu i-am dat atentie atunci,mai ales cand s-a apucat de ea,sa o citeasca.Nu ma atragea nimic la ea.Nici coperta nici titlu.Anii au trecut si am inceput sa-mi descopar si eu pasiunea pentru carti.Si totusi cartea tot pe raft zacea,fiind necitita (pentru ca mama o abandonase la un moment dat).Tot mi-am zis ca am sa o citesc pentru ca sunt curioasa cum era.Nu am citit descrierea de pe spate,nimic si tot am amanat-o pentru ca erau alte carti de citit,cica.Insa,cand am vazut ca anul acesta se face film dupa stiam ca trebuie sa o citesc.Am vazut trailer filmului insa nu am inteles nimic din el,atat doar ca e cu Leonardo DiCaprio.Funny nu?:)) M-am apucat de ea ieri,si azi am terminat-o.Imi pare atat de rau ca am asteptat atata timp sa o citesc,ca din nou am judecat o carte dupa coperta si titlu.Ador perioada anilor `20-`30,mai ales perioada jazz-ului.In perioada anilor `22 un tanar pe nume Nick se muta in New York,pentru o viata mai buna si plina de extaz,mai precis in Long Island.Intamplator,este vecinul domnului Gatsby,cunoscut pentru averea sa si petrecerile sale.Insa in spatele fiecarui mare om se afla secrete,saracie,visuri.Nu vreau sa zic mai multe pentru ca nu mi-au placut niciodata acele recenzii care detaliau in totalitate cartea si nu te mai lasa sa descoperi tu farmecul ei.Gatsby este un om care doreste sa retraiasca trecutul,mai exact sa-l schimbe.

Dar trecutul nu poate fi schimbat.Incearca cat mai mult sa se apropie de aceea lumina verde,a sperantei,a viitorului a trecutui insa e tot mai departe.In ciuda petrecerilor,a oamenilor pe care ii stie,este un om singur.Singurul si adevaratului lui prieten este Nick,pe tot parcursul drumului.Tot ce a facut,ce a devenit,a fost pentru cineva,nu pentru el.Pentru aceea lumina verde.

Este un roman care iti schimba viziunea perfecta asupra lumi.Itit dai seama ca si atunci exista ce este azi:santaje,inselatorii,iubire,petreceri,betii,negratitudine,dispret si omor.Este o carte pe care nu trebuie sub nicio forma sa nu o cititi.Este o carte ca te face sa te gandesti la lucrurile pe care le-ai facut pentru tine si pe care nu si pe care trebuie sa le faci,pentru ca viata e prea scurta.Credeti-ma daca nu ati citi-o inca,trebuie.

Cartea are 216 pagini,format 130x200,coperta brosata si o pueti comanda de pe site-ul editurii Polirom.

Dupa cum stiti si dupa cum am metionat si in recenzie,anul aceste a aparut si filmul cu acelasi titlu dupa carte.

Stiu ca deobicei filmul nu se compara cu carte,insa acesta este superb.Reuseste sa atinga toate aspectele din carte si sa simti emotia pe caree ai simtit-o citind cartea.Chiar recomand sa vedeti si filmul.Este superb,iar Leonardo DiCaprio reusete sa transmita emotiile marelui Gatsby pe ecran.Este un actor de milioane si ma bucur ca a jucat in film.Recomand cu toata sinceritatea acest pachet de carte+film.N-o sa regretati.

Enjoy!